طبع مغز گردو سفید طب سنتی

مطالب مرتبط

طب سنتی ایرانی هزار ساله دارد که با استفاده از دانش ان از زمان های قدیم تا به امروز جان افراد زیادی نجات یافته و بیماران زیادی حتی با وجود بیماریهای صعب العلاج توسط این طب درمان شده اند. در این طب غالب دستورات و درمان ها از کتاب قانون ابن سینا گرفته شده است که در آن، طبع انواع مختلف مواد غذایی و خواص و مضراتشان آورده شده است. در این کتاب طبع مغز گردو سفید گرم و خشک شناخته شده است که میتواند برای افرادی که طبع سرد و تر دارند مفید باشد و از بین برنده بلغم نیز هست.

طبع مغز گردو سفید طب سنتی

مغز گردو سفید طب سنتی

مغز گردو سفید طب سنتی گردو دانه ای مغذی با ارزش فراوان است که ایرانیان آن را بصورت خام مثلا در وعده صبحانه و بصورت پخته شده در غذا استفاده میکنند. گردو انواع مختلفی دارد از جمله مغز گردو سفید که معمولا بصورت خام و در وعده صبحانه به همراه پنیر مصرف می شود. مغز گردوی سفید از دیگر انواع آن گرانتر است. زیرا اکثر افراد فکر میکنند گردو هرچه سفید تر باشد خواص بیشتری دارد در صورتی که تازه بودن گردو نشان دهنده خواص بیشتر آن است. در این مطلب شما را با بعضی از خواص این دانه مغذی اشنا میکنیم؛

  • مغز گردو سرشار از اسید چرب امگا 3 می باشد که این ماده برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر بسیار مفید است. به منظور جلوگیری از زوال عقل و افزایش اسید امگا3 در مغز توصیه می شود روزانه حداقل 4 عدد مغز گردو مصرف کنید.
  • گردو حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه است. این ماده سموم بدن را که وجودشان در بدن انسان موجب ایجاد انواع مختلف بیماریها مانند کبد چرب و سرطان میشود را از بدن خارج میکند.
  • گردو سرشار از انواع مختلف ویتامین B است به همین علت استرس را درمان میکند و چین و چروک پوست را کاهش میدهد.
  • ویتامین E موجود در گردو رادیکال های آزاد را کاهش داده و به جوانسازی پوست کمک میکند.
  • گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا3، امگا6 و امگا9 است که این مواد ریشه مو را تقویت کرده و رشد ان را سرعت میدهد.
  • مغز و روغن گردو پوست سر را هیدراته کرده و بدین ترتیب شوره سر را درمان میکند.
  • گردو برای رشد مغز، بافت ها و عضلات جنین بسیار مفید است زیرا سرشار از مواد معدنی مورد نیاز مانند فسفر، کلسیم و منیزیم است.
  • مصرف مداوم گردو قدرت باروری را در مردان افزایش می دهد.
  • مصرف مداوم گردو به دلیل داشتن اسید های چرب امگا 3 و ویتامین E موجب تقویت حافظه می شود و از آلزایمر یا دمانس جلوگیری میکند.
  • مواد موجود در گردو متابولیسم بدن را افزایش داده بدین ترتیب برای کاهش سریع وزن و افزایش سوخت و ساز بدن مفید است.
  • گردو به دلیل اینکه مواد مغذی و پروتئین زیادی دارد اشتها را کاهش میدهد.
  • گردو فیبر زیادی دارد به همین علت موجب بهبود عملکرد روده شده و یبوست را درمان میکند.
  • گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب سالم سموم موجود در کبد را دفع میکند و برای درمان و پیشگیری از کبد چرب مفید است.
  • مصرف مداوم گردو به درمان نقرس کمک می کند زیرا موجب دفع اسید اوریک اضافی خون می شود.
  • گردو سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C میباشد.
  • گردو خاصیت ضد التهابی دارد که موجب پیشگیری از اسم اگزما و آرتریت می شود.
  • مصرف مداوم گردو بی خوابی را درمان میکند زیرا حاوی ملاتونین است.
  • گردو سرشار از منگنز، منیزیم و مس است که از پوکی و شکستگی استخوان جلوگیری کرده و استخوان ها را تقویت میکند.
  • گردو به دلیل داشتن مقادیر زیادی منگنز میتواند به بهبود صرع کمک کنید زیرا افراد مبتلا به صرع منگنز کمتری نسبت به دیگران دارند.

هر ماده غذایی باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا مصرف زیاد آن میتواند موجب بیماری شود. مصرف بیش از اندازه گردو نیز توصیه نمیشود. کسانی که سابقه حساسیت به گردو دارند باید بطور کل آن را از سبد غذایی خود حذف کنند.

مغز گردو سفید طبع

مغز گردو سفید طبع گردو سفید طیع گرم و خشک دارد و در ترشح هورمون های تیروئیدی تغییر ایجاد میکند به همین علت برای درمان بیماری تیروئید مفید است. همچنین قند خون بدن را تنظیم کرده بدین ترتیب برای درمان دیابت و جلوگیری از افزایش آن نیز مفید است.

از نظر پزشکان طب سنتی افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف مغز گردو سفید احتیاط کنند تا دچار یبوست، فشار خون، تنگی نفس، تنبلی کبد، کهیر و سوزش لثه، سرگیجه نشوند. البته به این معنا نیست که افراد گرم مزاج گردو مصرف نکنند بلکه بهتر است این افراد گردو را در فصول سرد سال یا به همراه مواد غذایی با طبع سرد مصرف کنند.

اما خوردن گردو به افرادی که طبع سرد دارند توصیه می شود زیرا سردی بدن موجب ایجاد بیماری هایی در بدن می شود و با مصرف گردو طبع بدن به مرور به گرمی رفته و مزاج این افراد اصلاح میشود. برای تعادل مزاج در افراد با طبع سرد توصیه می شود گردو را به همراه خرما، شیره و ارده استفاده کنند.

مغز گردو سفید نفخ دارد

مغز گردو سفید نفخ دارد در طب سنتی توصیه شده است مواد غذایی به همراه مصلح خود استفاده شوند تا طبع ان ماده غذایی متعادل شود و موجب بروز مشکل یا بیماری ناشی از مصرف این ماده غذایی نشود. تقریبا تمام مواد غذایی مصلح دارند. مثلا توصیه شده گردو با پنیر مصرف شود. زیرا طبع گردو گرم است و مصرف ان به تنهایی عوارضی دارد مانند اینکه به دلیل دیر هضم بودن میتواند ایجاد نفخ کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است گردو را شب قبل از استفاده در آب بخیسانید سپس مصرف کنید.

مغز گردو سفید ناشتا

مغز گردو سفید ناشتا گردو سرشار از مواد مغذی است و مصرف ان بسیار توصیه شده است. اگر گردو بصورت ناشتا مصرف شود معده به دلیل داشتن فیبر موجود در گردو زودتر احساس سیری میکند بدین ترتیب فرد غذای کمتری مصرف میکند. پس توصیه می شود برای کاهش وزن و اشتها ناشتا گردو مصرف کنید. همچنین مصرف گردو بصورت ناشتا کبد را پاکسازی میکند و در درمان کبد چرب موثر خواهد بود. اگر صبح ناشتا گردو بخورید عملکرد ذهن شما بهبود میابد و از بروز زوال عقل جلوگیری خواهد شد. گردو به دلیل داشتن انواع ویتامین B انرژی بدن را افزایش میدهد پس چه بهتر که در اول روز استفاده شود. پس اگر ورزشکار هستید یا روزی پرکار دارید مصرف گردو بصورت ناشتا را فراموش نکنید.